Jdi na obsah Jdi na menu
 


Motocyklů na českých silnicích valem přibývá, stejně jako nehod s jejich účastí a zraněných či mrtvých. Děje se něco zvláštního, nebo je to "v normálu"?

Poslední sezony jsou pro prodejce motocyklů opravdu rekordní. Motorek, ale i skútrů a čtyřkolek se prodává jako nikdy předtím.

 

    Logické, ale smutné je srovnatelné zvýšení počtu nehod zaviněných motocyklisty. Pokud dojde ke zranění, většinou střet odnese právě méně chráněný motorkář.

   Podle zpráv Policie ČR je nárůst nehod motocyklů dokonce alarmující. V jednom z loňských reportů se lze dočíst: "... není tajemstvím, že na zavinění velké části nehod se podílejí motorkáři sami."

   Naproti tomu dle statistik z Německa (ADAC) si z nehod, jejichž účastníky jsou motorkáři, oni sami zaviní necelou třetinu, v ostatních jsou oběťmi, především řidiči automobilů.

   Podrobnější rozbor motocyklových nehod ukazuje, že při střetu automobil - motocykl je nejčastější příčinou (42 %) nedání přednosti v jízdě automobilem motocyklu, na druhém místě (26 %) je nedání přednosti v jízdě automobilem motocyklu při odbočování doleva, třetí příčku (20 %) získala situace, kdy řidič automobilu nezaregistruje předjíždějícího motocyklistu a sám začne předjíždět nebo odbočovat.

 

 

"Smrt má jméno motorka"

   Nemá smysl popírat, že na motorce skutečně existuje větší riziko úrazu než v automobilu. Samotní motorkáři to buď bagatelizují, nebo to berou jako chlapskou součást sportu. "

   Jak to tedy je? Jsou motorkáři skutečně nezodpovědní jedinci bez pudu sebezáchovy? Jak to při většině sporů bývá, podíváme-li se na ně s chladnou hlavou, pravda je někde uprostřed. Na motorku si asi vždy budou sedat spíše divočejší povahy, navíc motocykl je prostředek s mimořádnými dynamickými schopnostmi, zejména pokud jde o ty nejrychlejší supersporty. Je v podstatě nemožné na nich jezdit a dodržovat zejména rychlostní předpisy, když ty nejsilnější dokážou jet třeba na jedničku 150 km/h. Kam se ale majitel supersportu má jet svézt, když silnice není zjevně pro tento účel nejvhodnější? Logická odpověď by zněla: na závodní okruh.

 

 

Závodní okruhy

   Ježdění na okruhu je v rámci možností bezpečné a hlavně plní svůj účel. Takové pěkné půldenní ježdění na něm vám upraví hormonální rovnováhu tak, že cestou domů si pomlaskáváte a jedete jak beránek, s vědomím, že to nejlepší jste si dnes stejně už odjeli.

 

 

Proč není motorka nesmysl ?

   Motorkáři ze silnic nezmizí. Velmi pravděpodobně jich bude přibývat. Při stále stoupající hustotě provozu je spíše chvályhodné, že se někteří účastníci odváží sednout na prostředek, který nezabírá zdaleka tolik místa jako automobil, a to i přes riziko vlastního zranění. Zlepšení nepěkných čísel (nehod) je možné - určitě by pomohlo více expertních terénů pro extrémní stroje (závodní okruhy) a úprava režimu autoškol, které dnes během pár týdnů produkují rychlovykvašené a někdy příliš sebevědomé řidiče a jezdce

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář